Kosovo Approves €700 Million Highway Deal, with the corruption firm Bechtel

Posted on März 29, 2010 von

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Bechtel Corporation Hired U.S. Ambassador Who Lobbied $1B Kosovo Road Project

This article originally appeared on The Guardian
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:U_MIqALZl6rPKM:http://www.balkaninsight.com/cgi-bin/get_img%3FNrArticle%3D17058%26NrImage%3D5 Auch im Kosovo wird nun Bechtel – Enka aktiv, wo es mit dem Transport Minister Fatmir Limanaj, ein leichtes Spiel gibt. Ein Geschäft, was durch ein Bestechungs Modell des Max Strauss in Albanien eingefädelt wurde, wobei die Vertrags Unterzeichner angeklagt sind in Albanien bzw. die Prozesse schon laufen gegen den Vize-Transport Minister Jata, der wie die Direktoren in Hafen sitzen.
oa-Pyramid und Ponzi Bank: Deutsche Bank finanziert. Ackermann und die Deutsche Bank, gehören an vordester Stelle, zum Welt- Betrugs System der Extremen Bank Betrüger.
Heute heisst das Projekt:

Jean-Arnault Dérens, Laurent Geslin

Aktiv dabei, mit der Offshore Betrugs Consult: MAX STRAUSS, „Letter of Intend“ (liegt beschlagnahmt bei der Generalstaatsanwaltschaft von Albanien, „Berberi“ Ltd.)Unterschrift der Gangster Lulzim Basha, als Transport Minister, wo es Verhaftungen gab, ebenso 3-5 mal zu hohe Baukosten abgerechnet wurden, für Zement, Beton, Stahl usw.. mit Regierungs nahen Betrugs Baufirmen, wo der Bauschrott teilweise nach einem Jahr schon zerfiel. 250 Millionen € wurden nur mit diesem Projekt gestohlen, bei Rekord Baukosten von über 1 Milliarde €, ohne Ausschreibung und im Kosovo kassierte der korrupte US Botschafter Alexander Dell 1 Million $ persönlich und erhielt anschliessend den Chef Lobby Posten für Afrika bei Bechtel.

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Max Strauss: „Letter of Intend“ Bechtel: 26.7.2006

bechtel
Der Tunnel von Thirre, bevor er zusammenbrach, mangels Stahl Armierung

Eine albanische Reise von Pristina nach Tirana
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Dieses Konsortium erhielt den Zuschlag für den Abschnitt Rreshen-Kalimash, allerdings erfüllen die Kriterien nicht die albanischen Gesetze über öffentliche Aufträge. “Es gibt keine Limits für die bewilligten Mittel. Das Prinzip besteht darin, gleichzeitig zu bauen und das Projekt anzupassen, wie es in den USA üblich ist”, kritisiert Brace. Er verweist auf die fortwährenden Budgetüberschreitungen: “Als der Vertrag am 6. Oktober 2006 unterschrieben wurde, betrug das darin genannte Budget 418 Millionen Euro. Am 3. April 2007 verlangte Bechtel eine Erhöhung des Vertragsvolumens auf 560 Millionen, heute ist von 620 Millionen Euro die Rede. Die Experten sprechen von Gesamtkosten von 1 026 Millionen Euro für diesen Abschnitt von 60 Kilometern, also mehr als das Doppelte des ursprünglich festgelegten Budgets.”
Bechtel ist weltweit eines der größten Unternehmen im Straßenbau und hat beste Kontakte zur US-Regierung. Man kann also vermuten, dass die amerikanische Botschaft in Tirana alles unternommen hat, um diese Entscheidung zu befördern. Vielleicht hätten sich die Albaner informieren sollen, was in Rumänien geschehen ist.
Dort baut Bechtel ebenfalls in Zusammenarbeit mit Enka die Transsilvanische Autobahn, die Brasov mit der ungarischen Grenze verbinden soll, eine Strecke von mehr als 400 Kilometern. Die ursprünglich vorgesehenen Kosten für diesen Bau, der 2004 begann, lagen bei 2,2 Milliarden Euro. Nach großen Verzögerungen dürfte die Autobahn nicht vor 2013 fertig sein, die Kosten werden die 7-Milliarden-Grenze überschreiten. Die rumänischen Behörden haben versucht, den Vertrag aufzulösen, aber dann hätten sie Milliarden Euro Schadenersatz zahlen müssen.
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Eine Straße für das US-Camp Bondsteel
Im November 2008 hat die Staatsanwaltschaft eine Untersuchung gegen Lulzim Basha eingeleitet, der zum Zeitpunkt des Arbeitsbeginns Transportminister war. Seine Karriere hatte er im Kosovo begonnen, wo er mehrere Jahre für die internationale Verwaltung arbeitete. Inzwischen ist er Außenminister. Der 34-Jährige gilt als einer der engsten Vertrauten von Ministerpräsident Berisha. Brace zufolge “schätzen Spezialisten, dass Bechtel mit dem Projekt einen Gewinn von 44 Prozent macht. Das Gericht will aufklären, welche Verbindungen zwischen dem Minister und diesem Unternehmen bestehen.”
Die Untersuchung begann in einem sehr spannungsreichen Umfeld. Basha saß bereits schon einmal wegen seiner vermuteten Beziehungen zu dem bosnischen Mafioso Damir Fazlic auf der Anklagebank. Fazlic, der Anfang Oktober in Sarajevo kurz inhaftiert war, wird des Schmuggels und der Geldwäsche verdächtigt. Er hatte in Albanien zwei Phantomfirmen gegründet, beide liefen auf den Namen des Schwiegervater von Minister Basha. Und der Geschäftsführer war ein Schwager eben dieses Ministers. Dennoch hat das Gericht von Tirana am 15. Dezember 2008 das Verfahren des Generalstaatsanwalts eingestellt und Bashas Immunität aufgrund seiner Funktion anerkannt, was in Albanien natürlich einen Aufschrei der Empörung auslöste.
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Wenige Kilometer von Kukes entfernt wurde vor zwei Jahren ein wenig bekannter Flughafen fertiggestellt. Er ist voll funktionsfähig und hat die Betriebslizenz im Oktober 2007 erhalten. Da aber das mit der Bewirtschaftung des Mutter-Teresa-Flughafens in Tirana-Rinas beauftragte deutsch-amerikanische Unternehmen Tirana Airport Partners ein Monopol für sämtliche Flughafenaktivitäten in Albanien hat, gibt es dort keinerlei Flugverkehr*……………….
http://www.eurozine.com/articles/2009-05-26-derens-de.html

Kosovo Approves €700 Million Highway Deal

Pristina | 29 March 2010 | Petrit Collaku

The Kosovo Ministry of Transport has approved a €700 million deal with Bechtel-Enka, a US and Turkish consortium, to construct Kosovo’s first highway.

Kosovo Prime Minister Hashim Thaci said that the highway would help create jobs and give Kosovo access to the sea.

“This project will cost around €700 million, guaranteed by Kosovo’s budget from potential donors, and, in case it is needed, it will built with favorable soft loans,” Thaci told journalists.

According to Transport Minister Fatmir Limaj, the width of the highway will be 28 metres, with two lanes on each side. The highway will have protective barriers and walls to mitigate noise pollution.

The government’s contract with Bechtel-Enka will mean the highway is built in phases, starting with the section that runs from Vermice, on the border with Albania, to Qafa e Duhles, Suhareka municipality, in southwest Kosovo.

The Kosovo Ministry of Transport has approved a €700 million deal with Bechtel-Enka, a US and Turkish consortium, to construct Kosovo’s first highway…………….

http://www.balkaninsight.com/en/main/news/26974/

or
Albania’s Basha officially charged with abuse of power

11/12/2008

TIRANA, Albania — The General Prosecutor’s Office published the charges Wednesday (December 10th) against Foreign Minister Lulzim Basha, following an investigation into suspected corruption in a 2006 deal to build a section of the Durres-Kukes Highway. Basha is charged with abusing his power in the tender selection process and in contract negotiations with the winning company. Prosecutors say US-Turkish company Bechtel-Enka was illegally selected to build the most expensive part of the highway, which resulted in a 114m-euro loss to the state. Basha, who was transport minister at the time, insists he is innocent says the charges are politically motivated.

http://balkaninsight.com/en/main/news/15464/?tpl=299&ST1=Text&ST_T1=Article&ST_AS1=1&ST_max=1

Albania-Kosovo Highway ‘to Cost Much More’

21 August 2008 Tirana _ The Albanian Government admits the highway linking the country’s coast with Kosovo will cost €630 million, more than €200 million than the original contract of €418 million.

The admission comes in a letter by Albania’s government to the International Monetary Fund.

The highway, which links the port of Durres with Kosovo, is the country’s biggest public works project in decades, however its has been dogged by allegations of irregularities and corruption.

Prosecutor-General Ina Rama is probing alleged irregularities in the tender for the construction of the highway won by the American-Turkish consortium, Bechtel-Enka.

Former Prosecutor-General Theodhori Sollaku began an investigation last year into alleged irregularities surrounding the awarding of the tender.

The investigation led to a request by Sollaku that parliament lift the immunity of Foreign Minister Lulzim Basha, who was at the time of the tender, the Minister of Transport.

Basha’s immunity was lifted by parliament at the end of December.

A few weeks earlier, President Bamir Topi had dismissed Sollaku, following a call for his sacking by a parliamentary commission, and nominated Rama, a former Serious Crimes Court Judge, as his replacement.

Local media have reported that several other officials from the roads department of the Transport Ministry are being investigated along with Basha.

Sources inside the prosecutor’s office have told Balkan Insight that though the case against officials who were directly involved in the road tender is clear cut, establishing the minister’s legal responsibility is more complex.

Although Basha has sought to characterise the investigation as a politically-motivated attack by Sollaku, since Rama took over, she has continued to push ahead with the probe.

http://balkaninsight.com/en/main/news/12536/

in Romani the same corruption desaster

http://www.setimes.com/cocoon/setimes/xhtml/en_GB/features/setimes/articles/2010/02

Steamrolled

A special investigation into the diplomacy of doing business abroad.

One of Europe’s poorest countries wanted a road, so U.S. mega-contractor Bechtel sold it a $1.3 billion highway, with the backing of a powerful American ambassador. Funny thing is, the highway is barely being used—and the ambassador is now working for Bechtel.

Story by Matthew Brunwasser
Photographs by Matthew Lutton

It isn’t every day that a U.S. ambassador inspires a character in a comic strip. But that’s exactly what Christopher Dell, a former ambassador to Kosovo, did in 2011 — and his likeness wasn’t flattering. Dell was satirized as the “Chief Pimp” in “The Pimpsons,” a Simpsons-like strip created by local artist Fisnik Ismaili that depicted the local political elite commandeering Kosovo’s democracy and selling the country off to the highest bidder. Published on Facebook, the comic portrayed Dell as a monarch, and in one edition, he was shown taking cash from Bechtel, an American construction and engineering corporation, in exchange for helping the business win a $1 billion road contract seen by many as a very bad deal for Kosovo taxpayers.

That contract was real: The 48-mile, four-lane Kosovo Highway, as it is known, was completed in November 2013 for roughly $1.3 billion — or about $25 million per mile — according to official government figures given to an international organization in Pristina, Kosovo’s capital. It was the most expensive public works project in Kosovo’s modern history, and it is arguably one of the highest-quality roads in the Balkans.

But today, the highway is practically empty, used at less than one-third of its capacity, according to the government’s own traffic count and information provided by international economic experts.

The road stretches through one of the poorest pockets of southeastern Europe. About one in three Kosovars live in poverty (on less than $2.18 per day), and the most basic infrastructure is weak or absent; in 2012, for instance, 58 percent of household subscribers reported daily cutoffs in water supplies. As of 2013, only one in seven Kosovars owned a car, giving the country one of the lowest automobile ownership rates in Europe. The highway’s black vein of asphalt now stands out against the Balkan countryside, as if mocking the surrounding poverty like a cruel Dickensian joke.

Who was supposed to use the Kosovo Highway? The answer still isn’t entirely clear. What is clear, however, is that the highway is only the latest project built by Bechtel in the Balkans that has been plagued by concerns about the iconic corporation’s business practices, including high prices, poor transparency, and accusations of corruption. (Bechtel denies that such concerns are valid; spokeswoman Michelle Michael wrote in an email, “We conduct every aspect of our business ethically and to suggest otherwise is flat-out wrong.”)

Bechtel, the largest contractor by revenue in the United States and the third-largest internationally, according to an annual list compiled by the Engineering News-Record, has in recent years constructed expensive highways in Kosovo, Croatia, Romania, and Albania. A six-month investigation by the Investigative Reporting Program at the University of California at Berkeley Graduate School of Journalism has found that these highways were boondoggles for the countries in which they were constructed, and that members of governments and international institutions often saw problems coming before Bechtel (along with its Turkish joint venture partner, Enka) even began work on the roads…..

https://foreignpolicy.com/2015/01/30/steamrolled-investigation-bechtel-highway-business-kosovo/

Senior Albanian officials implicated in corruption case /01/reportage-01

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